11.16.2008

ΕΝΕΡΓΟΙ ΠΟΛΙΤΕΣ ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΣΤΟΥΣ ΕΚΒΙΑΣΜΟΥΣ ΤΩΝ ΤΡΑΠΕΖΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΒΙΟΜΗΧΑΝΩΝ...

ΑΝΤΙ ΝΑ ΚΑΘΕΣΑΙ ΚΑΙ ΝΑ ..."ΚΛΑΙΓΕΣΑΙ" ΚΑΝΕ ΚΑΤΙ!
ΕΜΕΙΣ ΕΧΟΥΜΕ ΤΗΝ ΔΥΝΑΜΗ...
Εκατοντάδες πολίτες που βλέπουν το πορτοφόλι τους να αδειάζει εξαιτίας της ακρίβειας και τον οικογενειακό προϋπολογισμό να απειλείται από την παγκόσμια οικονομική κρίση αντιδρούν με κάθε τρόπο. Κάποιοι εξορμούν σε σούπερ μάρκετ ή τράπεζες και φωνάζουν κατά των ακριβών τιμών… χτυπώντας άδειες κατσαρόλες. Αλλοι τριγυρνούν στις συνοικίες, κολλούν αφίσες, μοιράζουν φυλλάδια και καλούν τους πολίτες να «οργανωθούν σε κάποια ομάδα αντίδρασης». Ορισμένοι συμμετέχουν σε blogs κι άλλες διαδικτυακές ομάδες. Και κάποιοι άλλοι προχωρούν σε μποϊκοτάζ και διοργανώνουν συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας. Είναι οι… ακτιβιστές της ακρίβειας. Ανθρωποι κάθε ηλικίας που «επαναστατούν». Στις γειτονιές και την μπλογκόσφαιρα.
Επιτροπές κατοίκων
Μέσα σε λίγους μήνες, ξεφύτρωσαν δεκάδες blogs και κινήσεις πολιτών κατά της ακρίβειας σε όλη την Ελλάδα. Πάνω από τριάντα επιτροπές κατοίκων κατά των ακριβών τιμών και της ανέχειας («Ακρίβεια-Stop») δραστηριοποιούνται πλέον σε περιοχές της Αθήνας (από το Χαλάνδρι και το Περιστέρι μέχρι την Καλλιθέα, το Μπραχάμι, τον Κορυδαλλό κ.ά.), αλλά και στην επαρχία. «Αν δεν κινηθούμε, δεν θα κινηθεί κανένας για μας», λένε. Είναι νέοι εργαζόμενοι, ιδιωτικοί και δημόσιοι υπάλληλοι, οικογενειάρχες, άνεργοι, ακόμα και συνταξιούχοι που συμμετέχουν σε συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας, συνήθως, έξω από σούπερ μάρκετ. Με κάθε ευκαιρία καλούν τους περαστικούς να συγκροτήσουν τη δική τους, αυτόνομη, «συμμορία» και στη γειτονιά τους. «Αρκεί να συμπληρωθεί ένα χαρτί υπογραφών που θα αποδεικνύει τη μαζικότητα του κινήματος!», υποστηρίζουν. Η Μαρία Γασπαρινάτου που «κινητοποίησε» τα Πατήσια λέει: «Δεν πάει άλλο. Ηρθε η ώρα για πράξη. Εφθασε η ώρα για μαζική αντίδραση. Υπάρχουν νοικοκυριά που αδυνατούν να αποκτήσουν ακόμα και είδη πρώτης ανάγκης. Σχεδόν όλα είναι πλέον… απλησίαστα. Καθημερινά έχουμε συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας σε τράπεζες και σούπερ μάρκετ». Οι πρωτοβουλίες των επιτροπών οργανώνονται και συντονίζονται κυρίως μέσα από το Διαδίκτυο (www.akribeia-stop.gr) ή από «στόμα σε στόμα» στις συνοικίες.Την ίδια ώρα μια εναλλακτική απάντηση στην οικονομική κρίση αποφάσισαν να δώσουν δύο νεαρές Αθηναίες. Η Τόνια Καστριώτη και η Πατρίτσια Μασουράκη «διαφημίζουν» το… τζάμπα και προτρέπουν τους πολίτες να «ζήσουν (σ)την πόλη χωρίς πορτοφόλι». Είναι οι εμπνεύστριες του www.forfree.gr, ενός ηλεκτρονικού οδηγού που παρουσιάζει αναλυτικά όλες τις δωρεάν δραστηριότητες της Αθήνας (από θέατρα, μουσικά δρώμενα, εκθέσεις κ.ά. με δωρεάν είσοδο, μέχρι άνευ αντιτίμου διαλέξεις, συνέδρια κ.ά.). «Δίνουμε πράγματι “απάντηση” στην κρίση των ημερών.Και στις ακόμα πιο δύσκολες -οικονομικά- μέρες που μας περιμένουν. Αποδεικνύουμε ότι στην Αθήνα δεν μπορεί να επιβιώσει και να διασκεδάσει μόνον όποιος έχει “βαρύ” πορτοφόλι. Καλούμε, λοιπόν, τους πολίτες να μην… προσπερνούν το τζάμπα! Η Αθήνα προσφέρει πολλές, ενδιαφέρουσες και δωρεάν επιλογές διασκέδασης», αναφέρει η Τόνια Καστριώτη. Αντίστοιχο «οδηγό πόλης» απολαμβάνουν οι Νεοϋορκέζοι (www.clubfreetime.com), οι κάτοικοι του Παρισιού (www.parisgratuit.com), του Λονδίνου (www.londonisfree.com) και της Βαρκελόνης (www.barcelonagratis.com).
Αποδείξεις από bloggers
Οι μπλόγκερ άλλωστε ήταν και στην Ελλάδα οι πρώτοι που αντέδρασαν -από τις αρχές του χρόνου- στα ακριβά καύσιμα και τα τρόφιμα και πλέον στην παγκόσμια οικονομική κρίση. Επτά μπλόγκερ διακινούν στο Διαδίκτυο τις… αποδείξεις τους για την «ακριβή Ελλάδα». Τρεις από την Ελλάδα (Magica, Blogopoly και ~A~) και τέσσερις Ελληνες στο εξωτερικό (Γερμανία-JimHellas, Ιταλία-Anilikos, Αγγλία-Gkriniaris, Σουηδία-Constantinos) συνέκριναν τη μέση τιμή πώλησης 39 προϊόντων.«Διαπιστώσαμε -ουσιαστικά αυτό που αναμέναμε- ότι η Ελλάδα ήταν πιο ακριβή σε τουλάχιστον 23 αγαθά, όπως το γάλα (+37%), το ψωμί για τοστ (+33%), το γιαούρτι (+19%), τα δημητριακά (+20%), το τυρί για τοστ (+20%), ο μοσχαρίσιος κιμάς (+16%) και τα συσκευασμένα φρέσκα φιλέτα κοτόπουλου (+8)». Στο Διαδίκτυο πάντως πρώτοι είχαν «χτυπήσει» ενάντια στην ακρίβεια οι πολέμιοι των μεγάλων εταιριών πετρελαίου. Μάλιστα, το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο των πολιτών εξακολουθεί όταν οι τιμές «παίρνουν φωτιά» να «βομβαρδίζεται» με προτροπές, όπως «ελάτε σε έναν έξυπνο πόλεμο: Χτυπήστε το πορτοφόλι των εταιριών και αφήστε τους μόνους». Το πιο ενδεικτικό είναι ότι η φετινή ημέρα της μπλογκόσφαιρας (Blog Action Day-15 Οκτωβρίου) αφιερώθηκε στην αντιμετώπιση της φτώχειας με το σύνθημα «ένα ζήτημα… χιλιάδες φωνές».Επρόκειτο για μια μεγάλη καμπάνια κατά της οικονομικής ανέχειας σε παγκόσμιο επίπεδο στην οποία συμμετείχαν σχεδόν 13.000 μπλόγκερ, τις συζητήσεις των οποίων παρακολούθησαν περίπου 13,5 εκατομμύρια πολίτες (η Blog Action Day του 2007 ήταν αφιερωμένη στο περιβάλλον). Επίσης, η ιστοσελίδα www.citizensinaction.eu των «Ευρωπαίων Πολιτών εν δράσει/e-πρωτοβουλία κατά της ακρίβειας» δίνει τη δυνατότητα στους πολίτες να… μιλήσουν στην Κομισιόν και να εκφράσουν τη γνώμη τους.Η «οργή» των καταναλωτών στη χώρα μας εκδηλώθηκε για πρώτη φορά μαζικά και συντονισμένα πριν από περίπου έξι μήνες, όταν καταναλωτικές οργανώσεις «έριξαν» την ιδέα του μποϊκοτάζ στην αγορά. Η Γενική Ομοσπονδία Καταναλωτών Ελλάδος κάλεσε τους πολίτες να μη διαθέσουν «ούτε ευρώ στην αγορά για να δείξουν την αντίθεσή τους στην ακρίβεια». Εγινε το «μποϊκοτάζ των ζυμαρικών», που λίγες εβδομάδες αργότερα έδωσε τη θέση του σε αυτό του φρέσκου γάλακτος. Και οι δύο πρωτοβουλίες διαδόθηκαν -στο λεπτό- και υποστηρίχθηκαν από την ελληνική μπλογκόσφαιρα.
Αντιδράσεις χωρίς σύνορα σε όλο τον κόσμο
Οι εκδηλώσεις διαμαρτυρίας για την ακρίβεια και οι πρωτοβουλίες των πολιτών για την αντιμετώπιση της οικονομικής κρίσης δεν έχουν σύνορα. Εχουν ήδη πάρει παγκόσμιες διαστάσεις.Και ενώ στη Νοτιοανατολική Ασία και τη Λατινική Αμερική η οργή των καταναλωτών αφορά κυρίως στα τρόφιμα, οι Ευρωπαίοι πρωτοστατούν στις διαμαρτυρίες για τα καύσιμα. Μέσα στο 2008, Ισπανοί, Γάλλοι, Βέλγοι και Πορτογάλοι ψαράδες, αλλά και Βρετανοί και Ολλανδοί φορτηγατζήδες απέκλεισαν δρόμους, φώναξαν συνθήματα κατά των «τσουχτερών» τιμών και, σε ορισμένες περιπτώσεις, συγκρούστηκαν με τις αστυνομικές δυνάμεις.Υπήρξαν και πιο πρωτότυπες - ακτιβιστικές- μορφές αντίδρασης. Ενας Αγγλος υπάλληλος εταιρίας σεκιούριτι κρεμάστηκε… ανάποδα στο Trafalgar Square στην καρδιά του Λονδίνου. Για δύο ολόκληρες ώρες κοιτούσε στο πεζοδρόμιο τα λιγοστά κέρματα που είχαν «φύγει» από τις τσέπες του. Οπως εξήγησε ο ίδιος (κ. Herbert Crossman), η πτώση των χρημάτων αποτυπώνει την «αιμορραγία» του χρήματος που νιώθουν οι Βρετανοί.Στην Ιταλία, μια ομάδα πολιτών συγκεντρώθηκε έξω από το γραφείο του πρωθυπουργού της χώρας, Σίλβιο Μπερλουσκόνι, και μοίρασε… καρβέλια. Οι Ιταλοί απείχαν από το ψωμί για μία ημέρα στέλνοντας το μήνυμα ότι «πρέπει να πέσουν άμεσα οι τιμές που είναι αυξημένες έως και 30% σε σύγκριση με πέρυσι».Περίπου την ίδια περίοδο, οι ιταλικές ενώσεις για τα δικαιώματα των καταναλωτών πραγματοποίησαν διαμαρτυρίες για τα… αλμυρά ιταλικά εδέσματα, την πίτσα και τη σπαγκέτι («τα μακαρόνια με σάλτσα που σερβίρουν τα εστιατόρια κοστίζουν 3.500% περισσότερο απ’ ό,τι αν τα ετοίμαζε κανείς στο σπίτι»).Από την πλευρά τους, οι Κροάτες απέφυγαν για λίγα 24ωρα την αγορά «οποιουδήποτε μη αναγκαίου για το νοικοκυριό αγαθού» συμμετέχοντας -και μάλιστα για πρώτη φορά- σε ένα γενικευμένο μποϊκοτάζ στην αγορά προϊόντων.
Της Ελένης Ευαγγελοδήμου
Ελεύθερος Τύπος